Kunststudenten werken voor kinderen in ziekenhuis

23/08/17 om 20:10 - Bijgewerkt om 20:10

Drie masterstudenten van kunsthogeschool Sint Lucas Antwerpen studeren af met nieuwe spelletjes die het ziekenhuisbezoek voor kinderen aangenamer maken. Hierbij gebruiken ze een combinatie van kunst, technologie en wetenschappelijke kennis.

Kunststudenten werken voor kinderen in ziekenhuis

© -

Sint Lucas Antwerpen voert samen met de Universiteit Antwerpen en drie Vlaamse ziekenhuizen (UZA, UZL, ZNA) onderzoek naar het mentale welzijn van gehospitaliseerde kinderen. [1] Kinderen in het ziekenhuis ervaren dikwijls stress, verveling en eenzaamheid, bijvoorbeeld omdat ze weg zijn van hun veilige thuis en niet kunnen spelen met schoolkameraadjes. De onderzoekers maken gebruik van bewegingscamera's en technieken uit de Artificiële Intelligentie om interactieve spelletjes te ontwikkelen die het ziekenhuisbezoek aangenamer maken. In mei werd het onderzoeksproject, Story Table, bekroond met de Belfius Smart Care Award. [2]

Ook de masterstudenten in de kunsten, en in de lerarenopleiding van KdG, dragen hun steentje bij.

Jasmijn Pas (22) tekende een groot oerwoud, waarin ziekenhuisplaatsen zoals de operatiezaal tussen de takken en de boomwortels ondergebracht werden. De muurprent bestaat uit afzonderlijke, magnetische tekeningen en kan telkens weer anders opgebouwd worden. Zo kunnen kinderen in het ziekenhuis, dat net zoals een jungle dikwijls heel chaotisch is, elke dag de muurprent bezoeken en samen met de zorgverleners beslissen hoe het verhaal verder gaat.

Nikita van den Bosch (22) ontwikkelde Augmented Reality-posters die tot leven komen op je smartphone. Wanneer je in het ziekenhuis moet blijven kies je je eigen kamerposter. Zodra de camera van je smartphone over de poster dwaalt, verschijnen er geanimeerde verhalen over de afgebeelde bewoners. Voor de sprookjesverhalen werkte Nikita samen met de cultuureducatieve organisatie Jeugd en Poëzie. [3] Voor de app werkte ze samen met student multimediatechnologie Arne Wesenbeek.

Imane Benyecif (22) studeerde af met een app waarmee je geometrische vormen eindeloos kan combineren tot tekeningen en patronen. Op een tablet of een touchscreen creëer je zo je eigen fantasiewereld. Voor de allerkleinsten trok Imane naar FabLab+ in Antwerpen [4] en met 3D printing maakte ze de geometrische vormen ook fysiek. Hiermee kunnen kinderen rond de tafel spelen.

Voor hun masterthesis in de KdG lerarenopleiding voerden studenten Ellen Lenders en Ken Brenders een studie met schoolkinderen, waarbij ze peilden naar welke sprookjesverhalen kinderen bedenken en leuk vinden, en welke thema's daarbij aan bod komen. De vergaarde informatie geeft de onderzoekers nieuwe inzichten waarmee ze hun technologie kunnen verbeteren.

Uit de zorgsector komen positieve reacties. Over Nikita's posters zei een professor in de kinderpsychiatrie: "Ik hoop dit snel geïmplementeerd te zien in het ziekenhuis". Over Jasmijn's jungle-muur zei een papa van een kind met een zeldzame aandoening: "Fantastisch, dit wordt een instant hit bij langdurig gehospitaliseerde kinderen." Een pijnverpleegkundige in het kinderziekenhuis zei over Imane's app: "Zeker te realiseren in het ziekenhuis, ik zie veel mogelijkheden om hier iets mee te doen."